Ο τραυλισμός είναι μια σύνηθης διαταραχή που σχετίζεται με τη δυσκολία στη παραγωγή του προφορικού λόγου. Το παιδί που εκδηλώνει τραυλισμό παρουσιάζει δυσκολίες στη προσωδία, δηλαδή στη μουσικότητα που διαθέτει ο προφορικός λόγος. Η ομιλία του δεν διαθέτει ρυθμό και είναι κατά κάποιο τρόπο ασυντόνιστη. Βασικό χαρακτηριστικό του τραυλισμού είναι ο μπλοκαρισμένος λόγος, πράγμα που σημαίνει ότι το παιδί συχνά κομπιάζει να αρθρώσει μεμονωμένες λέξεις ή συλλαβές με επακόλουθο να σταματά την ροή της ομιλίας του και να επαναλαμβάνει τη διακοπτόμενη λέξη ή φράση. Η δυσκολία στην επιτέλεση συνεχόμενου λόγου οφείλεται στις συσπάσεις μυών που βιώνει το παιδί σε περιοχές του λάρυγγα και του θώρακα που συμβάλλουν άμεσα στην παραγωγή του λόγου.

Το παιδί με τραυλισμό, εξαιτίας της δυσκολίας του να αρθρώσει συνεχόμενο λόγο με ροή και ευφράδεια εμφανίζει μια σειρά ζητημάτων, ψυχολογικών και κοινωνικών διαστάσεων. Είναι φανερό και στον περιγυρό του ότι νιώθει διστακτικά με την ομιλία του και αισθάνεται ντροπή κάθε φορά που κάποιος του απευθύνει τον λόγο. Τις περισσότερες φορές σκέφτεται πολύ προτού μιλήσει με αποτέλεσμα να είναι φανερό το άγχος που νιώθει και να συμβάλλει αρνητικά στον λόγο του, κομπιάζοντας ακόμα περισσότερο. Το παιδί με διαταραχή στον λόγο του, έρχεται συχνά αντιμετωπό με αρνητικές συμπεριφορές τόσο από τον περίγυρο όσο και από τους συμμαθητές του, όπως η κοροϊδία, ο χλευασμός και το πείραγμα. Όλες αυτές οι επιθετικές στάσεις αποτελούν σταθμό στην αυτοπεποίθησή του και την αυτοεκτίμησή του. Απόρροια λοιπόν αυτών, είναι το αίσθημα κατωτερότητας και η μειωμένη αυτοπεποίθηση που αισθάνεται πολύ συχνά το παιδί με αποτέλεσμα μια τραυματική ψυχολογία.

Ο τραυλισμός, ανάλογα με τον χρόνο εκδήλωσης, τα αίτια και τον χαρακτήρα που έχει κάθε φορά (αν είναι αρχόμενος ή εξελικτικού χαρακτήρα) μπορεί να αντιμετωπισθεί ως ένα βαθμό από τον λογοθεραπευτή. Φυσικά, η αποτελεσματικότητα της παρέμβασης εξαρτάται σημαντικά από την ηλικία που θα ασκηθεί το παιδί στην άσκηση του λόγου. Ο λογοθεραπευτής θα παρέμβει στην εν λογώ διαταραχή διαμορφώνοντας μία εξατομικευμένη προγραμματισμένη παρέμβαση ανάλογα με τις απαιτήσεις του εκάστοτε παιδιού. Στόχος του προγράμματος είναι να αποκτήσει το παιδί όσο το δυνατόν περισσότερο ευκολία και άνεση στην άρθρωση του λόγου, ώστε ακόμα και όταν μπλοκάρει ή κομπιάζει να συνεχίζει τον λόγο του απτόητο. Αυτό προϋποθέτει, σε πρώτο επίπεδο ουσιαστική συζήτηση με το παιδί, ώστε να αποκωδικοποιηθούν από τον αρμόδιο υπεύθυνο οι σκέψεις του, τα άγχη του και τα τυχόν ψυχικά τραύματα που μπορεί να έχει. Με την σωστή και έγκαιρη παρέμβαση, το παιδί θα είναι σε θέση να μη σκέφτεται ότι θα τραυλίσει προτού μιλήσει και να αποκτήσει αυτοπεποίθηση, πείσμα και θέληση ότι μπορεί να πετύχει έναν άρτιο, συνεχόμενο λόγο ενώ θα γνωρίζει παράλληλα ότι ακόμα και αν δεν το πετυχαίνει πάντα, θα συνεχίζει τον λόγο του χωρίς άγχος από κει που διακόπηκε. Βέβαια, οι γονείς, τα εκπαιδευτικά μέλη όσο και οι συμμαθητές του παιδιού, θα πρέπει να ενισχύουν το έργο του λογοθεραπευτή με απώτερο σκοπό, ο ενδιαφερόμενος πρωτίστως να αισθάνεται αποδεκτός και έπειτα να μιλάει ορθά.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ.
Booth, T. & Ainscow, M. (1998). From them to us: An International study of inclusion in education. London: Routledge.

Μάρκου, Σ. (1994). Δυσλεξία: Αριστεροχειρία, Κινητική Αδεξιότητα, Υπερικινητικότητα. Θεωρία, Διάγνωση και Αντιμετώπιση με Ειδικές Ασκήσεις. Β ́
Έκδοση, Ελληνικά Γράμματα.

Παντελιάδου, Σ. (2015). Η αλφαβήτα που μπερδεύει: Κοντά στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Εκδόσεις: Πεδίο.

Πόρποδας, Κ. (1990). Δυσλεξία, Η Ειδική Διαταραχή στη Μάθηση του Γραπτού Λόγου: Ψυχολογική Θεώρηση. Εκδόσεις, Όστρακο.

Στασινός, Δ. (2015). Ψυχολογία του Λόγου και της Γλώσσας: Ανάπτυξη και Παθολογία, Δυσλεξία και Λογοθεραπεία. Έκδοση Αναθεωρημένη, Εκδόσεις:
Gutenberg

Στασινός, Δ. (2016). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020plus: Για μία συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο – ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Έκδοση
Αναθεωρημένη, Εκδόσεις: Παπαζήση.

Σταύρου, Λ. (1983). Εισαγωγή στην Ψυχοπαθολογία Νηπίου – Παιδιού – Εφήβου: Ψυχολογική, Κοινωνιολογική και Παιδαγωγική Προσέγγιση. Β’ Έκδοση, Εκδόσεις: Γρηγόρη.

Frank, R, Ph.D. & Livingston, K. (2005) . Η Μυστική Ζωή του Δυσλεκτικού Παιδιού. Εκδόσεις: «Θυμάρι» για την ελληνική γλώσσα σε όλο τον κόσμο.